(Huomioithan, että tämä artikkeli on 13 vuotta vanha. Artikkelissa esitellyt asiat, tilanteet ja analyysit eivät välttämättä päde enää nykypäivään.)

Hallitusneuvottelusaaga, kolmen lautasen problematiikka ja miten Stubb sai jäädä Ulkoministeriöön

Hallitusneuvottelut ovat, uskomatonta, mutta totta, vihdoin päättyneet ja Ulkopolitist aikoo nyt työntää nokkansa asioihin. Mieleen nousee heti muutama kysymys.Ensi vilkaisulla vaikuttaisi siltä, että ”kahden lautasen” problematiikka EU:n huippukokousten suhteen helpottuisi ainakin ensi vuoden presidentin vaaleihin asti.

Demaripresidentti ja -ulkoministeri eivät välttämättä saa aikaiseksi aivan yhtä pahaa taistelua, kuin mitä on nyt edustusoikeuksista käyty.

Asiaa mutkistaa nyt se, että Ulkoministeriö on jaettu kolmen puolueen ja ministerin kesken uudessa hallituksessa. Kahden lautasen problematiikasta näyttäisi sukeutuneen kolmen lautasen ongelma.

Ulkoministerin pestin mentyä demareille vihreät saivat havittelemansa kehitysministerin paikan, josta ehdinkin riemastua

Mitä kävi ulkoministerinpaikkaansa rakastaneelle Alexandr Stubbille? Suomen virallinen eurofiili sai oman, räätälöidyn EU-ministerin paikkansa UM:n alaisuuteen. Edellisessä Kiviniemen hallituksessa Astrid Thors hoiti maahanmuutto- ja eurooppaministerin virkaa Sisäasiainministeriöstä käsin, mutta maahanmuuttopolitiikka on nyt annettu Päivi (köh) Räsäsen hoviin sisäasianministerille ja EU-asiat UM:n alaisuuteen Stubbille.

Melkein näyttäisi siltä, että vihreiden ministeripesti tuli laimennettuna versiona ja kokoomus pysyttyä UM:ssä hinnalla millä hyvänsä.

Vaikea vielä sanoa, mitä lisäarvoa on sillä, että Ulkoministeriössä nyt kärsitään kolmisuuntaisesta johtamisesta – ja ennen kaikkea, kuka meitä nyt edustaa EU:n huippukokouksissa?

Presidentti, ulkoministeri ja EU-ministeri voivat ehkä ratkaista tämän vaikka erällä kesäistä puistohippaa. Hävinnyt antaa muiden lähteä ja jatkaa helpompaa kahden lautasen riitelyä.


Kommentit

Ymmärtääkseni lautaskiista ratkaistiin hallituksen linjauksella joulukuussa 2009, jolloin päätettiin että Suomea edustaa kokouksissa pääministeri..lautaskiista koski päämiestason kokouksia, joissa siis kustakin maasta vain yksi päämies (presidentti tai pääministeri)... kiva olisi muuten tietää mitä tuo eurooppaministeri puuhailee, kun hallitusneuvottelujen paikkajakoa koskevassa paperissa lukee että eurooppaministerin toimialaan kuuluvat "valtioneuvoston kanslian valtioneuvoston EU-sihteeristölle kuuluvat asiat, jotka eivät kuulu pääministerille."..onko taas kyse käyristä kurkuista kenties? ;)


[...] epäilemättä yksi vähiten kitkaa aiheuttaneista aihealueista jännittäviksi muodostuneissa sixpack-hallitusneuvotteluissa. Mutta vaikka BKT:n riittämättömyydestä onkin konsensus, on päätös siitä, mitä lukuja sen [...]


[...] Tätä vertausta ei voi tehdä muuten kuin kieli vakaasti poskessa. Suomessa vallitseva konsensuskulttuuri tuottaa varmasti harmonisemman ratkaisun – Israelin poliittinen sirpaloituminen on ääripää. Kuitenkin suuret linjat antavat osviittaa hallituskirjavuudesta seuraavista ongelmista: lehmänkauppa on merkittävässä roolissa, samoin riitaisa retoriikka ja se, että enemmistö ei välttämättä tuota harmonista ulkopolitiikkaa.  Suomessa kiinnostavinta on nähdä, kuinka järkevästi suunniteltu ulkoministeriön eri vastuiden kolmiajako toteutuu. [...]


Vastaa käyttäjälle Piapia Peruuta vastaus

Jätäthän vain asiallisia kommentteja. Ylläpito tarkistaa kommentit ennen julkaisua.


Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *